Bon dia a tots!
Esta setmana hem tractat un tema que està molt
present en el nostre dia a dia i que forma ja part de la nostra vida i la
nostra identitat: les xarxes socials.
> Hem reflexionat sobre què és una xarxa social, quins
tipus hi ha, etc. i, el què més ens interessa: quins usos educatius poden
tindre. Hi ha un gran debat sobre els avantatges i els perills que poden tindre
estes xarxes, ja que es poden tornar en nostra contra si no les usem de manera
correcta i segura, generant abusos com el ciber-bullying, el grooming o el
sexting. No obstant això, les xarxes socials tenen molts avantatges ja que són
un mitjà de comunicació instantani que relaciona persones allunyades
geogràficament i permeten el retrobament amb amistats passades o la trobada amb
noves amistats.
Dins de l'àmbit educatiu, pense que les xarxes
socials són l'instrument del futur i oferixen una gran quantitat de recursos
per a una educació moderna i adaptada als nostres temps. Tenint clars els
objectius que els alumnes han d'aconseguir, les xarxes socials poden ser un
mètode dinàmic, divertit i diferent per a complir-los.
> Fa uns mesos vaig descobrir una xarxa social
utilitzada dins de l'àmbit educatiu: Edmodo. En l'acadèmia d'anglés a què vaig
la usen com a recurs per a pujar materials, etc. El profesor agrupa els alumnes
del curs dins de la plataforma i en eixe entorn va pujant materials,
presentacions dels temes, exàmens perquè els alumnes els realitzen a casa i es
corregisquen en classe, debats sobre vídeos, etc. Em pareix una bona plataforma
per a usar dins de l'àmbit educatiu ja que permet, a més, mantindre en contacte
als alumnes per a possibles dubtes que sorgisquen durant la realització de les
tasques. D'esta manera, professors i alumnes estan connectats i poden treballar
a casa com a complement a les classes.
> En la meua especialitat, Llengua i Literatura
castellana, crec que les xarxes socials oferixen prou possibilitats educatives
per a treballar amb els alumnes d'una manera original. Crec que les activitats
que, com a professora, puc proposar-los als meus alumnes activarien la seua
motivació i participació. Algunes de les activitats que he pensat serien:
- En Twitter: realitzar un concurs de microrrelatos
per a estimular la imaginació i la creació literària dels alumnes en un gènere
literari molt popular actualment: el microconte. Aprofitant la brevetat del
tweet crec que açò pot ser una activitat prou interessant.
- En
Instagram: pujar una foto i demanar als alumnes que inventen una història, una
breu narració a partir d'ella, o bé una exhaustiva descripció.
> Finalment, per a concloure aquest tema hem
reflexionat sobre l'ús del mòbil amb fins educatius. Crec que este és un tema
complicat ja que l'ús del mòbil en classe pense que és més una distracció que
un instrument d'aprenentatge, a causa dels interessos dels alumnes adolescents
i a la manera en què les noves tecnologies són integrades en l'educació actual.
Vaig llegir una frase fa poc que deia que tenim un sistema educatiu del segle
XIX amb docents del segle XX que apliquen tecnologies del segle XXI, i pense
que és prou encertada. Si aconseguim adaptar el nostre sistema educatiu a les
noves possibilitats que ens donen les TIC, l'ús de la tecnologia mòbil podria
estar perfectament integrat en la classe i en el procés d'aprenentatge dels
nostres alumnes, recolzant i inclús facilitant el projecte educatiu que els
formarà per al futur.Seria interessant que els docents obriren els ulls
als seus alumnes pel que fa a l'ús del mòbil, que no ha de ser una distracció
en classe per a parlar per Whatsapp amb els seus amics o pujar una foto d'ells
mateixos, sinó que pot ser també un instrument d'investigació i d'aprenentatge
complementari a la classe.
Doncs bé, estos són alguns dels temes més importants
que hem tractat esta setmana, així que m'acomiade ací...
Fins a la setmana que ve!
No hay comentarios:
Publicar un comentario